▶ Potřeba, aby mladí lidé byli vybavení kompetencemi pro řešení současných a budoucích problémů, je stále citelnější. Aktivní lidi motivované se rozvíjet považujeme za základ otevřené a sebevědomé společnosti. Znamená to kvalitnější studenty pro další fáze vzdělávání a v důsledků kvalitnější zaměstnance i odpovědnější občany.
▶ Jmenovitě se jedná o schopnost iniciativně využívat příležitosti, přicházet s kreativním řešením problémů, strategicky přemýšlet. K tomu je nezbytné mít přehled o okolním světě, získávat a kriticky vyhodnocovat informace s vědomím sociální i environmentální odpovědnosti a etiky. Mít potřebné komunikační dovednosti, sociální a emoční inteligenci, domluvit se světovým jazykem, zvládat spolupráci, dobře se adaptovat a mít schopnost soustavně se učit, identifikovat a rozvíjet svoje silné stránky, svůj talent.
▶ Budeme usilovat o to, aby všichni mladí lidé v regionu měli příležitosti osvojit si vyjmenované dovednosti v míře jejich osobního maxima (i nad rámec základu). Nejen v Brně ale i širším zázemí – jedná se o cíl s největším geografickým zásahem.
▶ Cílíme primárně na skupinu žáků ZŠ a SŠ. Na VŠ už by měli mít studenti tyto dovednosti zažité. Vnímáme limity národního systému školství, naší ambicí je v těchto limitech ovlivňovat zejména učitele a ředitele nabídkou aktivit a také inspirovat a motivovat. Směřujeme ke kolektivnímu závazku hlavních regionálních institucí odpovědných za vzdělávání, který otevře cestu novým přístupům.
Dobře fungující systém poskytne co nejširší skupině žáků ZŠ a SŠ v JMK možnost seznámit se s tématy podnikavosti, iniciativy a kreativity (možnost „zažít podnikavost”). Pod podnikavostí rozumíme soubor dovedností potřebných pro aktivní přístup k pracovnímu, společenskému i osobnímu životu. Podle Evropského referenčního rámce jde o schopnosti přicházet s kreativními nápady, systematicky je uchopit a vytvářet z nich hodnoty pro ostatní. Podstatou podnikavosti je tvořivost, kritické myšlení a řešení problémů, iniciativa a vytrvalost a schopnost spolupracovat s ostatními s cílem plánovat a řídit projekty, které mají kulturní, společenskou nebo komerční hodnotu. Na zmíněné může volně navázat vzdělávání k podnikání (na pomezí s cílem 1.1), kde jsou těžištěm studenti SŠ a VŠ.
Prosadíme do formálního, zájmového i neformálního vzdělávání celistvě, plošně a prakticky vedený osobní rozvoj jako metodu, nikoliv náplň vzdělávání. Chceme posilovat sebevědomí, leadership, komunikační dovednosti, týmovou práci, práci s chybou. Rozvíjet sociální a emoční inteligenci, sociální a environmentální odpovědnost a etiku. Budeme formovat kritické myšlení, schopnost získávat a vyhodnocovat informace, komunikovat v angličtině a zapojit se v mezinárodním prostoru. Všechny kompetence musí zůstat provázané, aby se mladí lidé rozvíjeli komplexně.